Jednostki organizacyjne i spółki gminne

wydatki na administrację
publiczną w 2023 r.

32 037 590

+70,86%

do roku 2022

urząd Miejski w Jarocinie

Dokumenty regulujące pracę Gminy i Urzędu

Statut gminy Jarocin

Statut przyjęty uchwałą Nr LXXX/814/2018 Rady Miejskiej w Jarocinie z dnia 18 października 2018 r. z późn. zmianami.

W 2023 r. Rada Miejska w Jarocinie nie dokonała zmian w treści Statutu.

regulamin organizacyjny urzędu Miejskiego

Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Jarocinie przyjęty Zarządzeniem nr 130/VIII/2023.K Burmistrza Jarocina z dnia 1 grudnia 2023 r. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Jarocinie.

Zatrudnienie w Urzędzie Miejskim w Jarocinie w 2023 r.

W 2023 r. w Urzędzie Miejskim w Jarocinie zatrudniano 97 pracowników, w tym 95% pracowników zatrudnionych było w pełnym wymiarze czasu pracy. W stosunku do stanu na koniec 2022 r. zatrudnienie zwiększyło się o 5 pracowników. Zatrudniono 16 nowych pracowników, zaś z 11 osobami współpraca została zakończona. Współpraca kończona została na mocy porozumienia stron, bądź w związku z przejściem pracownika na emeryturę.

urząd w liczbach

1 666

liczba dokumentów dostarczonych do Urzędu elektronicznie 

597

liczba podpisanych umów w 2023 r.

418

liczba wydanych upoważnień i pełnomocnictw w 2023 r.

234

postanowień wydanych w 2023 r. 

Ponadto w 2023 r. w Urzędzie Gminy w Jarocinie wydanych zostało 1.681 decyzji. Największą ilość z nich wydał Referat Gospodarki Komunalnej (638). Co więcej, jednym z najczęściej generowanych dokumentów w roku ubiegłym były odpisy i wypisy (5.270), z czego zdecydowana większość (5.243) z nich wydane zostało przez Urząd Stanu Cywilnego. 

Kolejnym często przekazywanym w Urzędzie Gminy pismem były różnego rodzaju zaświadczenia: Urząd Stanu Cywilnego (871),  Referat Gospodarowania Nieruchomościami  (754) , łącznie natomiast przygotowano 1.629 tego typu dokumentów. 

Jednostki organizacyjne gminy 

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Królowej Jadwigi w Jarocinie


Jarocin Al. Niepodległości 8


Dyrektor: Agata Musioł


Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Twardowskiego w Jarocinie


Jarocin ul. Wrocławska 168


Dyrektor: Elżbieta Kuderczak


Zespół Szkół nr 4 im. Władysława Broniewskiego w Jarocinie 


Jarocin ul. M. Curie-Skłodowskiej 4, ul. M. Curie-Skłodowskiej 2 a 


Dyrektor: Iwona Tobolska


Zespół Szkół nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. I Pułku Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa” w Jarocinie 


Jarocin ul. Waryńskiego 11


Dyrektor: Marek Durczak


Zespół Szkół w Mieszkowie


Mieszków ul. Radliniecka 11, ul. Dworcowa 10 c 


Dyrektor: Ewa Szukalska


Zespół Szkół w Witaszycach


Witaszyce ul. Szkolna 1 A


Dyrektor: Jarosław Łukasiewicz


Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Cielczy


Cielcza ul. Szkolna 16


Dyrektor: Roman Przybylski


Szkoła Podstawowa im. Heleny Moszczeńskiej w Golinie


Golina ul. Jarocińska 32


Dyrektor: Tomasz Jankowski


Centrum Usług Społecznych w Jarocinie


Jarocin ul. Wrocławska 39


Dyrektor: Igor Armon


Centrum Usług Wspólnych Gminy Jarocin


Jarocin ul. Kościuszki 15A


Dyrektor: p.o. Dyrektora do 30.09.2023 r. - Izabela Dołżonek; od 1.10.2023 r. - Katarzyna Dudziak 


Muzeum Regionalne w Jarocinie


Jarocin ul. Wrocławska 39


Dyrektor: Katarzyna Świderska


Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Jarocin


Jarocin ul. Kościuszki 15A


Dyrektor: Agnieszka Borkiewicz


spółki gminne

Logo "Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego".

Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.


Siedziba spółki: Jarocin ul. T. Kościuszki 18

Prezes Zarządu: Jerzy Wolski

Kapitał zakładowy na dzień 31.12.2023 r.: 55 018 000,00  zł

Zatrudnienie w 2023 r .: 21 pracowników


Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego jest Spółką Gminy Jarocin, która rozpoczęła działalność w 1999 r. Zajmuje się realizacją budynków wielorodzinnych i ich eksploatacją na zasadach najmu. Dodatkowo, JTBS świadczy usługi w zakresie administracji Wspólnotami Mieszkaniowymi, sprawowaniu zarządu budynkami na podstawie umów zlecenia, wynajmowaniu lokali użytkowych będących zasobami Jarocińskiego TBS oraz prowadzeniu innej działalności związanej z budownictwem mieszkaniowym.

Wśród działań realizowanych przez spółkę w 2023 r. wymienić można:



Logo "Energia Jarocin"

Energia Jarocin Sp. z o.o.


Siedziba spółki: Jarocin ul. Moniuszki 43A*

Prezes Zarządu: Michał Kaczmarek

Kapitał zakładowy na dzień 31.12.2023: 1.690.000,00 


Spółka swoją działalność rozpoczęła w 2018 r. i została powołana w celu realizacji zadań własnych Gminy Jarocin w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną oraz ochrony środowiska. Głównym celem działalności Spółki jest podejmowanie oraz koordynacja prac i działań na rzecz zwiększenia wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na terenie objętym obszarem klastra energii.

*Do 31.03.2022 r. siedziba spółki znajdowała się w Jarocinie przy ul. Kasztanowej 18.

Logo "Zakład Usług Komunalnych w Jarocinie"

Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o.


Siedziba spółki: Jarocin ul. Kasztanowa 18

Prezes Zarządu: Marcin Leśniak

Kapitał zakładowy na dzień zł 31.12.2023.: 21.617. 500,00

Zakład Usług Komunalnych w Jarocinie swoją działalność rozpoczął w 2003 r. i zajmuje się budową i modernizacją infrastruktury oświetleniowej na terenie miasta i gminy Jarocin. Do podstawowych zadań ZUK należy także zarządzanie: cmentarzem komunalnym, targowiskiem miejskim i strefą płatnego parkowania. 

Z uwagi na wygenerowany zysk netto oraz posiadane salda inwestycji krótkoterminowych, wszelkie działania Zarządu Spółki w dalszym ciągu kierowane będą na podejmowanie  i intensyfikację działań zmierzających do jeszcze intensywniejszej poprawy sytuacji  wynikowej i generowania przez ZUK Sp. z o.o. w Jarocinie dalszych dodatkowych wpływów z posiadanego już majątku trwałego, bądź takie jego zagospodarowanie, które jednocześnie  obniży koszty obsługi potencjału Spółki.  

Zarząd podejmie skoordynowane działania zmierzające do dalszego ustabilizowania na  jeszcze wyższym poziomie dochodów realizowanych z posiadanego majątku. 

Największym wyzwaniem dla Zarządu będzie realizacja inwestycji oświetleniowych na  terenie Gminy Jarocin jak i w samym mieście. Spółka nie planuje istotnego zwiększenia  zatrudnienia. 

Spółka wnosi swój wkład w zakresie postępu technicznego poprzez realizację inwestycji  opartych na najnowszych technologiach. 


Logo "Jarocińskie Linie Autobusowe"

JAROCIŃSKIE LINIE AUTOBUSOWE Sp. z o.o.


Siedziba spółki: Jarocin ul. Zaciszna 5

Prezes Zarządu: Mariusz Henryk Sawarzyński* (od 01.10.2023 r.)


Kapitał zakładowy na dzień 31.12.2023 r.: 7.928.500,00


Spółka powstała w 2001 r., a jej misją jest świadczenie usług użyteczności publicznej, polegających na bieżącym i nieprzerwanym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy Jarocin z zakresu lokalnego transportu zbiorowego.


*W okresie od 01.01.2023 r. - 30.09.2023 r. funkcję Prezesa pełnił Maciej Zegar.


Pasażerom JLA zapewnia kilkanaście linii komunikacyjnych, które obsługiwane są przez nowoczesne autobusy. Z usług spółki korzystają setki tysięcy pasażerów rocznie. JLA dba o to, aby ceny biletów były dla mieszkańców atrakcyjne oraz by sieć połączeń oferowała komfortowy dojazd komunikacją miejską do najważniejszych lokalizacji.


Jarocińskie Linie Autobusowe Sp. z o. o. wg stanu na 31.12.2023 r. były w posiadaniu 22 autobusów i jednego pojazdu specjalnego. Średni wiek autobusów wynosił niespełna 11 lat.

Logo "Jarocin Sport"

Jarocin Sport Sp. z o.o.


Siedziba spółki: Jarocin ul. Sportowa 6

Prezes Zarządu: Maciej Zegar*  (od 01.10.2023 r.)

Kapitał zakładowy na dzień 31.12.2023 r.: 90.655.500,00


Spółka działalność rozpoczęła w 2003 r., a zakres jej działalność jest bardzo szeroki. Są to: usługi hotelarskie, usługi konferencyjne, szkoleniowe, gastronomiczne, organizacja imprez gastronomicznych, catering, budowa i modernizacja obiektów publicznych (sale sportowe, hotele, aquapark, boiska) wynajem nieruchomości, czy powierzchni reklamowych.


*W okresie 01.01.2023 r. -30.09.2023 r. funkcję Prezesa pełniła Katarzyna Dudziak

WW 2023 roku Spółka zakończyła realizację II etapu inwestycji pod nazwą: „Poprawa efektywności energetycznej w obiektach rekreacyjno-sportowych w Jarocinie poprzez montaż instalacji fotowoltaicznej – II etap.” Wartość inwestycji 499.000, 00 złotych netto. 



Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Jarocinie.

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Jarocinie


Siedziba spółki: Cielcza ul. Gajówka 1

Prezes Zarządu: Marcin Jantas

Kapitał zakładowy na dzień 31.12.2023: 185.199.500,00 zł

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Jarocinie swoją działalność rozpoczęło w 1997 r. Produkcja wody dla miasta i gminy Jarocin odbywa się w 6 stacjach uzdatniania wody. PWiK Jarocin eksploatuje 23 czynne studnie głębinowe, produkujące około 2 mln m3 wody rocznie. 

W 2023 r. wyprodukowano 2 959,6 mln m3 wody. 

Oczyszczalnia ścieków w Cielczy obsługuje miasto i gminę Jarocin oraz część gmin Jaraczewo, Kotlin i Nowe Miasto. Na obiekt dowożone są również ścieki wozami asenizacyjnymi. Oczyszczalnia ścieków o średniej wydajności 12.500 m3/d, łączna długość sieci kanalizacyjnej 438,2 km. 

Porównując poziom przychodów ze sprzedaży produkcji i usług ogółem w ujęciu wartościowym za  2023 r.  w stosunku do 2022 r., to wystąpił ich wzrost o 5.152,1 tys. zł,  co oznacza dynamikę na poziomie 14,5 %. Jest to na tle branży - bardzo pozytywny wynik. 

W roku 2023 wykonano 1.849 zleceń— badań wody, ścieków i osadów, a przychód Laboratorium z wykonania zleceń zewnętrznych za 2023 r. wynosi 891.2 tys. zł netto — co stanowi wzrost o 14,2% w stosunku do 2022 r.


Podstawowe kierunki rozwoju Spółki, obejmują poniżej zakreślone obszary:


Logo "Jarocińska Agencja Rozwoju"

Jarocińska Agencja Rozwoju Sp. z o.o.


Siedziba spółki: Jarocin ul. T. Kościuszki 15B

Prezes Zarządu: Robert Cieślak

Kapitał zakładowy na dzień 31.12.2023 r.: 21.554.000,00

Przeciętne zatrudnienie w 2023 r.: 17 pracowników


Spółka powstała w 2004 r., a celem jej działalności jest czynne wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie Województwa Wielkopolskiego, w szczególności - Gminy Jarocin, ich aktywizacja oraz walka z bezrobociem, poprzez: inicjowanie   przedsięwzięć biznesowych, angażowanie się w przedsięwzięcia kapitałowe i inwestycyjne - doradztwo w tym zakresie, a także ułatwianie im oraz osobom bezrobotnym chcącym podjąć działalność gospodarczą w finansowaniu dłużnym, w drodze udzielania poręczeń i pożyczek.

DZIAŁALNOŚĆ PORĘCZYCIELSKA


Na przestrzeni 2023 r. JAR Sp. z o.o. udzieliła 88 poręczeń o łącznej wartości 2.004,63  . Liczby te stanowiły spadek udzielonych poręczeń w stosunku do 2022 r. o 3 szt., a pod względem wartościowym spadek o 11 323,74 zł. 


Od początku działalności JAR Sp. z o.o. ( wcześniej JFPK Sp. z o.o.) czyli od roku 2004, Spółka udzieliła 2.227 poręczeń na kwotę 105.797.169,87 zł.

Ilość oraz wartość udzielonych poręczeń w latach 2014 - 2023

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI


W/w działalność dotyczyła opracowywania wniosków aplikacyjnych z funduszy europejskich dostępnych w ramach krajowych Programów Operacyjnych i Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (np. JESSICA II)/Fundusze Europejskie  dla Wielkopolski 2021-2027, w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru 

Gospodarczego 2014 – 2021 (EOG), programów rządowych oraz innych instytucji publicznych 

(np. Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie). Wnioski  w 2023 r. były przygotowywane z należytą starannością zgodnie z wytycznymi poszczególnych instytucji współfinansujących. Sporządzanie wniosków dla poszczególnych podmiotów wiązało się również z przygotowaniem wszystkich niezbędnych załączników. 

W ramach ww. działalności wchodził również zakres prac obejmujący stały monitoring źródeł zewnętrznych (krajowych i europejskich) dofinansowania przedsięwzięć realizowanych przez Gminę Jarocin, spółki komunalne, szkoły publiczne i inne jednostki zależne od gminy Jarocin.



DZIAŁALNOŚĆ REKLAMOWA


W 2023 roku JAR Sp. z o.o. prowadziła działania o charakterze promocyjnoreklamowym.  Podejmowane były działania ogólno-wizerunkowe mające zwiększyć stopień rozpoznawalności Spółki oraz jej oferty. W ramach owych działań wykorzystywane były rożne kanały komunikacji pośredniej i bezpośredniej oraz media (prasa, telewizja, internet, outdoor). 

W roku 2023 Spółka w zakresie własnej promocji kładła nacisk przede wszystkim na reklamę związaną ze sprzedażą działek budowlanych na nowo powstałym Osiedlu Ogrody w Jarocinie oraz rozpoczęto kampanię dotyczącą sprzedaży działek na Osiedlu nad Zalewem w Roszkowie. Kampanie te można uznać za udaną, gdyż osiągnięto założone cele sprzedażowe. Spółka również promowała swoją ofertę w zakresie usług związanych z dostępem do sieci internetowej oraz tv kablowej. W tym celu wykorzystywano ogłoszenia prasowe, reklamę zewnętrzną na nośnikach reklamowych oraz własne kanały informacyjne w mediach społecznościowych. W kontekście reklamy nie bez znaczenia jest fakt oddania do użytkowania przez Spółkę toru rowerowego typu pumptrack. W całości sfinansowana inwestycja przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) była widoczna w mediach lokalnych, billboardach oraz mediach społecznościowych. 

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE


W roku 2023 Spółka brała udział w przygotowaniu dokumentacji i przeprowadzeniu postępowań zgodnie z Ustawą - Prawo Zamówień Publicznych w ramach zleceń od innych podmiotów zewnętrznych.


Łącznie na przestrzeni 2023 r. przeprowadzono 108 postępowań przetargowych, a szczegółowy wykaz zleceń w podziale na poszczególne podmioty zlecające przedstawiony został w tabeli obok.

INFORMATYKA


Głównymi obszarami działalności JAR Sp. z o.o. w zakresie informatyki w 2023 r. było:


W 2023r. Serwis internetowy oraz aplikacja mobilna zyskała  nowe funkcjonalności w postaci szybkich płatności on-line w zakresie załatwianych spraw w USC oraz Wydziałach Urzędu. Mieszkańcy uzyskali także możliwość elektronicznego Umówienia wizyty w Urzędzie. Aplikacja mobilna Jarocin.pl jest integralną częścią serwisu, a mieszkańcy  mogą bezpłatnie pobrać ją na telefony. 



DZIAŁALNOŚĆ KANCELARYJNA I PROWADZENIE ARCHIWÓW ZAKŁADOWYCH


Od 2016 r. JAR Sp. z o.o. prowadzi działalność wsparcia kancelaryjnego Urzędu Miejskiego oraz działalność archiwizacyjną.


Działalność archiwizacyjna, ze względu na zapotrzebowanie na tego typu usługi będzie systematycznie rozwijana. Głównym klientem w roku 2023 w tym zakresie był Urząd Miejski w Jarocinie, ale usługa oferowana jest już innym instytucjom samorządowy oraz spółkom komunalnym. Pomieszczenia archiwum znajdują się obecnie w budynku spółki przy ul. T. Kościuszki 15 A.




Logo "Wielkopolskie Centrum Recyklingu".

Wielkopolskie Centrum Recyklingu Sp. z o.o.


Siedziba spółki: Witaszyczki ul. im. Mariusza Małynicza 1

Prezes Zarządu: Jarosław Warczygłowa* (od 20.12.2023 r.)

Kapitał zakładowy na dzień 31.12.2023 r.: 32.116.500,00


Wielkopolskie Centrum Recyklingu Sp. z o.o. w Jarocinie powstało w 2003 r. i działa na zasadach Porozumienia Międzygminnego, do którego przystąpiło 25 gmin. WCR w Witaszyczkach jest jedną z największych instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów w Polsce. Obecnie systemem gospodarowania obsługiwanym przez WCR Jarocin jest objęte ponad 350 tys. mieszkańców. 


*W okresie 12.09.2017 do 20.12.2023 r. funkcję Prezesa pełnił Witosław Gibasiewicz

W 2023 roku, Spółka obchodziła swój 20-sty jubileusz. Rozwój Wielkopolskiego Centrum Recyklingu trwa nieprzerwanie od 2003 roku. Instalacja w tym czasie przeszła wiele zmian – od momentu, w którym odpady trafiały tylko na składowisko do chwili obecnej, w której część technologiczna jest jedną z najnowocześniejszych instalacji komunalnych w Polsce, sukcesywnie dążąc do osiągniecia gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Inwestycje sięgające ponad 300 mln złotych sprawiły, że WCR jest obecnie jednym z liderów w gospodarce odpadami. Dzięki prowadzonym przez blisko dwadzieścia lat inwestycjom oraz rozbudowie zakładu, sposób postępowania z odpadami uległ radyklanej zmianie. Odpady, które trafiają do WCR są obecnie traktowane jak cenne surowce – poddane odpowiednim metodom przetwarzania - stają się nowymi produktami, co szczególnie ma znaczenie dla gospodarki o obiegu zamkniętym. 

W omawianym roku zakończona została pod względem finansowym i rzeczowym inwestycja pn.: „Rozbudowa ZZO Jarocin”, która nie byłaby możliwa gdyby nie realne zaangażowanie ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który udzielił dofinansowania w formie dotacji w kwocie ponad 70 mln zł. Natomiast sumaryczna wartość netto przedsięwzięcia wyniosła ponad 105 mln zł. W ramach tego zadania spółka zrealizowała przedsięwzięcia inwestycyjne obejmujące między innymi: drugi fermenter i tunele kompostowe, drugi zespół kogeneracyjny, plac do przerobu odpadów biodegradowalnych, a także plac do przerobu odpadów budowlanych z halą do przetwarzania styropianu. Dzięki realizacji przedmiotowej rozbudowy, ograniczone zostanie składowanie odpadów, które od roku 2035 nie będzie mogło przekraczać 10% całego przyjętego 8 strumienia odpadów. Wpłynie to wydatnie na osiąganie wymaganych prawem poziomów odzysku i recyklingu przez samorządy gminne współpracujące z WCR. W związku z tym że zmieniają się przepisy prawa i obligują one gminy do selektywnej zbiórki odpadów poremontowych i budowlanych, nowoczesny plac dedykowany tym odpadom, jak również mobilna sortownia, wesprą działania Spółki w zakresie prawidłowego zagospodarowania. 

Dodatkowo zwiększono ilość przyjmowanych odpadów biodegradowalnych objętych hermetyzacją co przyczyni się do niwelacji ewentualnych zapachów złowonnych powstających przy przetwarzaniu tego typu odpadów. Po raz kolejny WCR potwierdziło swoją samowystarczalność energetyczną, produkując więcej energii niż samo zużyło, tym samym generując dodatkowy przychód dla Spółki. W omawianym roku Spółka kontynuowała stosowanie dobrych praktyk wynikających z koncepcji CSR - społecznej odpowiedzialności biznesu, efektywnie inwestując w zasoby ludzkie, ochronę środowiska relacje z otoczeniem firmy, kształtując przy tym warunki dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.