do roku 2022
do roku 2022
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Jarocin w 2023 r. były wpływy z subwencji ogólnej z budżetu państwa, stanowiące ponad 18,1% wszystkich dochodów gminy. Kolejnym istotnym źródłem dochodów były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), stanowiące ponad 15,3% wszystkich dochodów gminy. W stosunku do roku poprzedniego wpływy Gminy Jarocin z tego tytułu były niższe o ponad 15%. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu składa się łącznie na 66,4% wszystkich wpływów. Najważniejszym źródłem dochodów własnych gminy w 2023 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły ponad 38,9 mln zł i generowały 13,7% wpływów do budżetu. Istotnym źródłem dochodów własnych Gminy Jarocin były również wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw, wykonane w wysokości prawie 18,8 mln zł (w paragrafie tym klasyfikowane są m.in. wpływy z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) oraz wpływy z różnych dochodów, wykonane na poziomie 6,7 mln zł (obejmują m.in. sprzedaż udziałów w Wielkopolskim Centrum Recyklingu).
do roku 2022
do roku 2022
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuję na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2023 r. Gmina Jarocin najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej (blisko 94,5 mln zł, co stanowiło 32% budżetu zrealizowanego przez gminę). Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wydatków gminy wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu w większości gmin w Polsce. Podobna tendencja miała miejsce również w poprzednich latach. Znaczący udział w strukturze wydatków gminy odegrały wydatki zrealizowane w ramach gospodarki komunalnej i ochrony środowiska (niemal 35,7 mln zł), co wiązało się m.in. z realizacją zadań inwestycyjnych.
Na realizację zadań z zakresu pomocy i polityki społecznej oraz wsparcia rodziny wydatkowano łącznie blisko 47,3 mln zł, co stanowiło 16% budżetu gminy. Wydatki z tego obszaru wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. Wydatki bieżące na utrzymanie aparatu administracyjnego w 2023 r. wyniosły niespełna 19,5 mln zł, co stanowiło 6,6% wydatków gminy.
do roku 2022
do roku 2022
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Jarocin na koniec 2023 r. wyniosło niemal 209,0 mln zł i stanowiło 73,8% wykonanych dochodów. Gmina sprawnie obsługuje swoje zadłużenie, co pozwala na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Poziom wygenerowanej w 2023 r. nadwyżki operacyjnej zapewniał bezpieczeństwo finansowe miasta, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.