Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Jarocina. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Jarocin na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Jarocin na lata 2021-2030,
Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla Gminy Jarocin,
z zakresu gospodarki mieszkaniowej i komunalnej:
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Jarocin na lata 2020-2024,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Jarocin,
z zakresu mobilności miejskiej:
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej,
Strategia Rozwoju Elektromobilności dla Gminy Jarocin na lata 2020-2037,
z zakresu infrastruktury:
Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Jarocin,
Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych PWiK Sp. z o.o. w Jarocinie na lata 2022-2026 z perspektywą na lata 2027-2031.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacyjnej
nowych przyłączy kanalizacyjnych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
Uchwałą nr LXXV/652/2022 Rady Miejskiej w Jarocinie z dnia 2 listopada 2022 r. zdecydowano o zmianie metody i wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które obowiązują od 1 stycznia 2023 r.
Stawki opłaty dla nieruchomości zamieszkałych
Stawkę miesięczna opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 24,50 zł od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, wynosi 73,50 zł od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość (nakładana w drodze decyzji administracyjnej). Dodatkowe zwolnienia w przypadku aktualizacji deklaracji: Dla rodzin wielodzietnych, o których mowa w ustawie 5 grudnia 2014r. o karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2021 r. poz. 1744) ustala się zwolnienie w wysokości 1,5 zł na każdego członka rodziny wielodzietnej miesięcznie, od obowiązującej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy kompostują bioodpady, stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 1 zł na mieszkańca miesięcznie, od obowiązującej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Warunkiem zwolnienia, jest złożenie przez właściciela nieruchomości, deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zawierającej informację dotyczącą posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne, (dotyczy tylko nieruchomości jednorodzinnych, nie dotyczy nieruchomości niezamieszkałych ani wielorodzinnych).
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 6j ust. 3, ww. ustawy: „W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2. Przez zadeklarowaną liczbę pojemników lub worków rozumie się iloczyn liczby pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz liczby ich opróżnień lub odbiorów wynikającej z częstotliwości odbioru odpadów komunalnych określonych na podstawie art. 6r ust. 3 i 3b albo harmonogramu odbioru odpadów komunalnych dla danej nieruchomości” Podwyższona stawkę opłaty za pojemnik i worek o określonej pojemności, przeznaczony do zbierania odpadów komunalnych, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny wynosi 4 krotność stawki opłaty podstawowej( nakładana w drodze decyzji administracyjnej).
W okresie od 01.01.2023r. do 31.12.2023 r. usługę odbioru odpadów komunalnych z terenu gminy świadczyła firma ZGONOVA Sp. z o.o. z siedzibą w Witaszyczkach, zgodnie z umową zawartą z terminem obowiązywania od dnia 1 października 2022r. do 31.12.2023r. Usługę zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Gminy Jarocin w 2023r. świadczyło na podstawie zawartej w wyniku przeprowadzenia postępowania przetargowego, umowy Wielkopolskie Centrum Recyklingu - Sp. z o.o. w Jarocinie.
Stawki opłaty za pojemnik i za worek o określonej pojemności, przeznaczony do zbierania odpadów na terenie nieruchomości niezamieszkałych:
Łączna masa odebranych odpadów komunalnych (tony)
Masa odebranych odpadów komunalnych na mieszkańca (w tonach)
Łączna masa odebranych odpadów
niesegregowanych (tony)
Łączna masa odpadów
segregowanych (tony) odebranych od mieszkańców i zebranych w PSZOK
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych z nieruchomości (tony)
Łączna masa odpadów
segregowanych zebranych w PSZOK (tony)
System zbiórki odpadów
Wszystkie podmioty (właściciele nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych) w 2023 r. zobowiązane były do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, bezpośrednio od mieszkańca odbierane są następujące frakcje odpadów komunalnych:
niesegregowane (zmieszane),
selektywnie zebrane w podziale na:
papier,
metale i tworzywa sztuczne,
szkło bezbarwne,
szkło kolorowe,
popiół,
bioodpady — kuchenne,
bioodpady - zielone.
Dodatkowo mieszkańcy mogą oddawać odpady selektywnie zbierane do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który znajduje się na Witaszyczkach.
do roku 2022
Transport i łączność w 2023 r. był trzecim najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Gminy. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2023 r. przez Gminę wyniosły 34.435.183,83 zł, co stanowiło 11,66% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Ponad 23,52% wydatków na transport i łączność stanowiły wydatki bieżące, w tym głównie rekompensata z tytułu usług transportu zbiorowego (5,3 mln zł) oraz wydatki na bieżące utrzymanie dróg (2,1 mln zł). Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników, które szczegółowo przedstawiono w zakładce Inwestycje.
Liczba linii
autobusowych
Długość wyremontowanych dróg gminnych (w km)
Liczba zmodernizowanych
lamp ulicznych
Długość wybudowanych
chodników (w km)
Długość linii
autobusowych (w km)
Długość wyremontowanych chodników na terenie gminy (w km)
Liczba nowych
lamp ulicznych
Liczba nowych publicznych miejsc parkingowych powstałych w 2023 r.
Największymi inwestycjami drogowymi zrealizowanymi w 2023 roku są m.in.:
Rewitalizacja Śródmieścia - przebudowa dróg w centrum Jarocina (4.885.008,38 zł)
Program budowy dróg lokalnych i osiedlowych (7.816.546,35 zł). Przebudowano ul. Leśną, Piaskową i Polną w Cielczy wraz z modernizacją kanalizacji deszczowej
Budowa drogi do terenów inwestycyjnych w miejscowości Golina (11.121.752,25 zł)
Budowa ścieżki rowerowej wraz z ciągiem pieszo – jezdnym wzdłuż Lutyni w miejscowości Wilkowyja (1.034.890,08 zł)
Budowa drogi dojazdowej do mieszkań czynszowych w Witaszycach (701.198,54 zł)
Dokładniejszy opis zrealizowanych inwestycji drogowych znajduje się w części raportu poświęconej Inwestycjom
Ścieżka rowerowa wraz z ciągiem pieszo–jezdnym wzdłuż Lutyni w miejscowości Wilkowyja
do roku 2022
Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2023 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie niższym o ok. 0,4 mln zł. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2023 r. przez Gminę wyniosły 5.159.201,13 zł, co stanowiło 1,75% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Prawie 20% wydatków na gospodarkę mieszkaniową stanowiły wydatki bieżące, w tym głównie wypłaty odszkodowań za przejęte grunty (417 tys. zł) oraz opłaty za administrowanie i czynsze w mieszkaniowym zasobie gminy (310 tys. zł). Pozostałe wydatki objęły wydatki majątkowe, w tym przede wszystkim objęcie udziałów JTBS Sp. z o.o. poprzez podwyższenie kapitału zakładowego spółki (2,6 mln zł).
Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2023 r.
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2023 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2023 r.
Liczba wynajmowanych
lokali socjalnych w 2023 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2023 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (ha)
W 2023 r. Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego zakończyło budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego przy ul. Zapłocie w Witaszycach. Obiekt składa się z łącznie 30 lokali mieszkalnych czynszowych o powierzchniach mieszkalnych 55m2 (trzypokojowych, zlokalizowanych na parterze i I piętrze) oraz 35m2 (dwupokojowych zlokalizowanych na II piętrze – poddaszu).
Fot. A. Konieczna
W 2023 r. podjęto także działania związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej dla planowanych nowych inwestycji - budowy mieszkań czynszowych w Mieszkowie i Roszkowie. Wykonano również instalację fotowoltaiczną dla części wspólnych budynków mieszkalnych wielorodzinnych m.in. przy ul. o. Serafina Niedbały 2 i 4, os. Konstytucji 3 Maja 38 w Jarocinie oraz przy ul. Noskowskiej 2 i 4 w Potarzycy.